cast

Dora Hanna Pálos
Zocha Réka Pelsőczy
Rachelka, késobb Marianna Erika Bodnár
Jakob Kac Viktor Dénes / Lehel Kovács
Rysiek Péter Takátsy
Menachem Zoltán Rajkai
Zygmunt János Bán
Heniek László Szacsvay
Wladek Dénes Ujlaki
Abram Péter Haumann
   
Translated by Patrícia Pászt
Set designer Balázs Cziegler
Costumes Anni Füzér
Coreographer Péter Takátsy
Music László Sáry
Assistent director Judit Gerlóczi
   
   
Directed by Gábor Máté
 

színlap

Dora Pálos Hanna
Zocha Pelsőczy Réka
Rachelka, késobb Marianna Bodnár Erika
Jakob Kac Dénes Viktor e.h.
Rysiek Takátsy Péter
Menachem Rajkai Zoltán
Zygmunt Bán János
Heniek Szacsvay László
Wladek Ujlaki Dénes
Abram Haumann Péter
   
Fordította Pászt Patrícia
Díszlet Cziegler Balázs m.v.
Jelmez Füzér Anni m.v.
Színpadi mozgás Takátsy Péter
Zene Sáry László
Asszisztens Gerlóczi Judit
Súgó Czakó Klára
   
Rendező Máté Gábor

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

pictures/képek

Photos by Dániel Dömölky

{phocagallery view=category|categoryid=385}

 

szinopszis

1941-ben, Lengyelország német megszállása idején egy kisvárosban a helyi lakosok pajtába zárták és elevenen elégették a város teljes zsidó lakosságát. A darab szerint ezerhatszázan - égtek el a pajtában. A szerző egy iskolai osztály tagjainak sorsát követi: tíz lengyel és zsidó diák személyes elbeszélésének és megrendítő visszaemlékezésének tükrében mutatja be hazája részvételét a XX. század borzalmaiban, 1925-től napjainkig. A felhőtlen gyermekkor küszöbén kitör a világháború, az osztályt először a bolsevik diktatúra, később a fasiszta terror, majd ismét a kommunista önkény szakítja ketté. A különféle ideológiák elterjedésével elmélyülnek a kölcsönös ellentétek, a jóbarátok árulások aktív résztvevőivé és az egymás elleni erőszak áldozataivá válnak, kezdeti gondtalan közös játékuk a felnőttkor elérésével rémtörténetek sorává alakul. A zsidó Dora – csecsemőjével együtt – a pajtában hal meg, Jakob Kacot a felbőszült osztálytársai lincselik halálra, Menachem mozit nyit a templom helyén, aztán hosszasan bujkál, majd később – belügyi szolgálatban – kíméletlen verőlegényként áll bosszút, Abramot a családja – még a vészkorszak bekövetkezte előtt – Amerikába menekíti. A nem zsidók közül Zocha kétségbeesetten kapaszkodik Menachembe, de hiába; számkivetetten, boldogtalanul öregszik meg Amerikában.  Rysiek, Zygmunt és Heniek, az elválaszthatatlan barátok vernek, erőszakolnak, gyilkolnak, és rendre elárulják társaikat. Vidám résztvevői zsidó osztálytársnőjük, Rachelka esküvőjének, akit feleségül vesz és megment egy negyedik osztálytárs, Wladek, aki a szülésnél segédkezve „véletlenül” megöli a gyerekét. A túlélés érdekében kikeresztelkedett, kényszerből, szeretetlenül házasságot kötött Rachelka az öregotthonbeli televíziójának számtalan csatornáján nézett természetfilmekben leli utolsó örömét. Abram, aki közben rabbi lett Amerikában, valamennyi társát túléli.

Az autentikus események részleteit felhasználó darab nem csupán a XX. századi komplikált lengyel-zsidó-német-orosz kapcsolatok elé kíván tükröt állítani, hanem egyetemes üzenetet hordoz az emberek közötti megértés - és megértés szándékának - hiányáról, illetve arról a történelmi folyamatról, midőn az ártatlan tréfák, felelőtlen kijelentések és jelentéktelennek tűnő konfliktusok észrevétlenül egymás iránti nyílt színi gyűlöletté alakulnak át. A mi osztályunk megrázó elbeszélés az egyéni és közös bűnről, a felelősségről, igazságról, amelyre úgy tűnik, hogy senkinek nincs szüksége.

synopsis

The play is inspired by the murders in a small Polish town in 1941, after Germans took the country from Soviet occupiers: 1600 Jews were closed by Catholic Poles  into a barn which was set afire; they were murdered by the other townspeople and not by the invading Germans.

The author follows the lives of ten members of a school class, Catholics and Jews, from 1926 to the present. We begin with a group of children, both Catholics and Jews, at school. One girl wants to become a film star, another a doctor, a third a shoemaker. While the Catholics pray, the Jews are despatched to a corner of the classroom. As they grow up, their lives take dramatic turns as their country is torn apart by invading armies, first Soviet, then German, then Soviet again. The Jews are welcoming the Soviets to the town, and when the Nazis arrive, the non-Jewish villagers work with the Germans to gain the upper hand. Jews are beaten in the street, Jakub Katz is beaten to death by his own classmates. Dora, the Jewish girl is savagely raped by other members of her own class, then she is burnt to death in the barn with her baby. After the episode of the mass murder, we learn about who survived.

Zygmunt betrays one of his classmates to the Soviets and later joins him attacking the Jews. The non-Jew Wladek marries Rachelka to save her from being killed. Rachelka is converted to Christianity, but is unable to love her husband. Zocha hides the Jewish Menachem from the pogrom and becomes his mistress. Abram moves to America but keeps in touch with his friends through a series of letters. He later discovers the truth about his hometown and classmates and wants justice for the victims. Everyone in the class, except for him, comes to a wretched end in a world they cannot control.