Horeczky Krisztina: Vigyázat, mély víz…

Turandot közfürdő - kritika

"Legnagyobb sajnálatomra bocsánatot kell kérnem minden férfitól" - rebegi az idealizált Szűz, Holdistennő, a férfifejeket követelő Turandot Carlo Gozzi mesedrámája végén. Catalina Buzoianu színházrendező szerint a kínai császár látszólag megszelídített leányának ez a mondata "igazi lőporos hordó, ha nem egyenesen nukleáris bomba".

A Kamra előadásában azonban nem robban föl a gyilkos fegyver - merthogy hatástalanították. A rendező, Bozsik Yvette egy elegáns-mondén közfürdőbe helyezi XXI. századi Turandot-parafrázisát. A hét ifjú férfiból álló kvázicsoport a másfél órás előadás során fürdővendégből alakul át vízilabdacsapattá, szinkronúszóvá, modellé, karaokézó androgünné. Eközben különböző mozgás- és tornagyakorlatokat végeznek, relaxálnak, meditálnak, míg a fürdő női személyzete kényezteti vagy vegzálja őket. Harmincöt perc elteltével jelenik meg Bozsik arca - egy (elhúzható) kivetítőn és egy tévéképernyőn. Pszichológusának (a több szerepben remeklő Lukáts Andor), akinek csak a hangját halljuk, elmondja: gyűlöli a gyíkokat, mert álmában belé akarnak mászni, hogy lerakják petéiket. A gazdag férfiakat nagy kedvvel kihasználó, szadomazochizmusra is kapható aktfotómodell a csúszómászókat a férfiakkal azonosítja, ám pánikba esett. Szeretné tisztelni megvetése tárgyát, férjhez menni, mosni-főzni-takarítani.

Bozsik Yvette Turandotja napjaink pop- és konzumkultúrájának ikonja: "A Tökéletes Nő", a divat- és szépségipar fétisfigurája, vámpír és áldozat. A Turandot Közfürdő a táncművész-koreográfus "férfi-nő" trilógiájának második darabja, a Holtodiglan párjának tekinthető. Csak míg a hatéves remekműben Bozsik és partnere, a páratlan Vati Tamás egy mélyen spirituális kapcsolat-házasság különböző stációit mutatja meg, a jéghideg, lelketlen, szarkasztikus Turandot a túlzások műve - melyet a szexus, az imitált pornográfia, s az önimádat mozgat. Bozsik munkája - "Vessenek a mókusok elé!" - radikálisan feminista előadás, amely nem a Férfi-Nő harcáról, hanem az ellenség leigázásáról, kicsinálásáról szól. A nő alternatívái: megvetés vagy meghunyászkodás. Ostor vagy rabiga. És Bozsik Kalafja (a tar Vati Tamás) betöri az egykori dominát: robot-háztartási alkalmazottá, guminővé alázza. Turandot élete végéig a férfitársadalom bocsánatáért esedezhet.

A Turandot Közfürdő mégsem elsősorban a szélsőségei miatt tűnik zsákutcának. Kétségtelen, Bozsik Yvette a kortárs táncszínházi előadásokhoz képest föltűnően ragaszkodik a klasszikus tartalmakhoz (Gozzi műve, Puccini operája), nem veti meg a lineáris történetet, és nem tekinti a nézőt kódfejtőnek. Ugyanakkor, a pontos-fegyelmezett dramaturgiájú, szellemes dialógusokkal dolgozó, látványgazdag munka meglehetős jóindulattal legföljebb mozgásszínházi produkciónak tekinthető - táncelőadásnak semmiképp. A kísérletező kedvű alkotó a táncot - mint legfőbb kifejezési formát - a posztmodern "színháziasság" rögös útjára cserélte.

Bozsik Yvette, bármilyen karizmatikus előadó is, ebben a művében nem más, mint médium, jelenség, néha speciális látványeffekt. Míg táncalkotóként: egyedi és utánozhatatlan. A múlt időt nem kísértem.

Népszabadság, 2006. február 7.

– – –