színlap

A KRÉTAKÖR Színház és a Katona József Színház közös produkciója

Bemutató: 2006. január 13-án, pénteken 19 órától

Roland Schimmelpfennig

ELŐTTE-UTÁNA

Fordította: Veress Anna

Játszók:

Bánki Gergely

Bezerédi Zoltán

Csákányi Eszter

Elek Ferenc

Fekete Ernő

Hajduk Károly

Katona László

Láng Annamária

Lengyel Ferenc

Moldvai Kiss Andrea

Mucsi Zoltán

Nagy Ervin

Péterfy Borbála

Rezes Judit

Sárosdi Lilla

Scherer Péter

Szirtes Ági

Takátsy Péter

Terhes Sándor

Törőcsik Mari
Valter Ferenc

 

Dramaturg: Veress Anna

Zene: Vajda Gergely

Tánc: Frenák Pál

Súgó, asszisztens: Fenyvesi Judit

Rendező: Schilling Árpád

Ó, milyen hosszú időn át nem leszünk, és a világ létezik tovább

– se név, se jel nem marad utánunk.

Előtte nem voltunk és hiányát nem éreztük,

utána, amikor már nem leszünk, úgy lesz, mint előtte volt.

 

Omár Khajjám, XI. századi perzsa költő verse

 

Az Előtte-utána költői szépségű, izgalmas formai kísérlet; nem hagyományos dramaturgiát követő jelenetsor, szerkezete zeneműhöz hasonló, leginkább szó-operának lehetne nevezni, amelyben minden szereplő a saját külön szólamát játssza, de az egészből mégis létrejön egyfajta teljesség. A több leírást és szerzői instrukciót, mint dialógust vagy akciót tartalmazó szöveg tág teret ad a rendezői, a színészi - és a nézői inspirációnak.

 

A töredékes, filmszerűen „vágott” történetek az élet valószerűtlenségét és titokzatosságát, kisszerűségét és banalitását, törékenységét és kiszámíthatatlanságát, boldogságát és boldogtalanságát sűrítik össze, a látszólag véletlenszerűen felbukkanó és eltűnő figurák történetei összeszövődnek. A mindennapi, különös vagy szürreális elemekből a szerző az emberi létezés panorámaképét rakja ki, valami olyasmit, mint az az élmény, amelyről a klinikai halálból visszatértek számolnak be, akik egész életüket „kiterítve”, mintegy egyetlen képben szemlélhetik. A darabot átszövi a pusztulás, a terméketlenség, az idő könyörtelen rombolása, a visszafordíthatatlan változás motívuma, ami után „semmi sem lesz többé olyan, mint annak előtte volt”. A fájdalom mellett azonban megszólal egy másik alaphang is: a derűé. A szerző humorral és játékossággal, szeretetteljes iróniával nézi botladozó és sodródó, szeretkező és marakodó, emlékező és kérdező hőseit.

 

Roland Schimmelpfennig a kortárs német színházban az elmúlt években feltűnt új drámaíró-nemzedék egyik legjelentősebb tagja. Tucatnyi színművét több díjjal jutalmazták, számos nyelvre lefordították. Push up 1-3 című darabját több magyar színház is bemutatta, Az arab éjszakát pedig jelenleg is játssza az Örkény Színház. Előtte-utána című művének ősbemutatója 2003-ban volt a hamburgi Schauspielhausban, azóta számos színházban előadták Németországban és Európa-szerte.