színlap

Euripidész
Bakkhánsnők

Fordította: Devecseri Gábor

Szereplők:

Rába Roland, majd Máté Gábor

Ónodi Eszter

Dévai Balázs

Rezes Judit f.h.

Nagy Ervin

Fekete Ernő

 

Díszlet

Ambrus Mária m.v.

Jelmez

Benedek Mari m.v.

Dramaturg

Ungár Juli

Asszisztens

Héricz Anna

RendezÖ

Zsótér Sándor m.v.

 

Bemutató: 2001. április 20.

külföldi kritikák

Bakkhánsnők

Zsótér Bakkhánsnők-je újfajta tehetséget mutatott be, a zsűri ezáltal a fesztivál legjobb előadásaként értékelte, nem is véletlenül. (…) Az előadás minden részlete és kelléke olyan metaforikus pontossággal és alapossággal került kidolgozásra, amilyet hazai színpadainkon eddig nemigen láthattunk. Ahogy Euripidész eredeti műve, az előadás is fenyegető, sötét kérdésre világít rá: a nyers pusztítás színterét mutatja be, s ez a pusztítás végigkíséri Dionüszosz vágyainak megvalósítását.

N. Govedic

 

A kis színpad igazi varázsából akkor kaptunk ízelítőt, amikor a magyar Bakkhánsnőket láthattuk. A szűk helyen egész közeli kapcsolatba kerülhettünk az előadásban szereplő néhány színésszel. Ellentétben a fesztivál feladatával – klasszikusok „mélyreható” olvasata, bemutatása, a színdarabok közül csak néhány jellemezhető ezzel: Az elveszett paradicsom, a már említett Bakkhánsnők, a lengyel „Éjszaka”. Az idei fesztivált értékelve kiemelhetjük, hogy alkalmunk volt megismerkedni a színészi alakítások széles palettájával, különféle színházi hagyományokkal – komédiával, táncszínházzal és fizikai színházzal.

Kim Cuculit, Novi List

 

Nem csupán ezek az előadások nyitják meg a kaput egy új színházi generáció előtt – az ismert budapesti Katona színház egy radikálisan értelmezett darabot mutatott be: Euripidész Bakkhánsnőkjét a fiatal Zsótér Sándor rendezésében. A színház számtalan fesztiválon szerepelt az utóbbi húsz évben, egyike a kiemelkedő, független társulatoknak. Mint ismeretes, a magyar színházi kultúra rendszeresen foglalkozik a klasszikusokkal, mindig valami újszerű megközelítésben.

Jasen Boko

 

Ismét egy különleges előadásforma Euripidész Bakkhánsnőkje a budapesti Katona József Színház előadásában. Az előadás a klasszikus szöveg igen radikális rendezői megközelítése. Zsótér Sándor rendező a Bakkhánsnőket minimalista módon közelíti meg – a körszínpad szinte üres, egy alig berendezett nappali. Az előadás során is csak néhány díszletet alkalmaz – szimbolikusan: focilabda, kerékpár, kenyér, fonalgombolyag. A kosztümök egyszerűek és modernek. A kórus egy személy.  A színészegyüttes csodálatos, az előadásmód sajátos, még a szövegmondás is jellegzetes.

Tatjana Gasparovic, Vijenac