v f

1970-ben végzett a Színművészeti Főiskolán és a szolnoki Szigligeti Színház tagja lett. A hetvenes években dolgozott a József Attila Színházban, majd a Nemzeti Színházban, ahonnan 1983-ban csatlakozott a Katona társulatához. Foglalkoztatott és elismert filmszínésznő.

Jelenleg a Katona következő előadásaiban szerepel

Słobodzianek: A mi osztályunk - Rachelka, később Marianna
Thomas Bernhard: Heldenplatz - Hedvig
A nép ellensége - Polgár

Korábbi szerepei a Katonában

Pinter: Hazatérés - Ruth, Pinter: Afféle Alaszka - Deborah; Bulgakov: Menekülés - Szerafina; Pirandello: Az ember, az állat és az erény - Grazia; Spiró: Csirkefej - Nő; Csehov: Három nővér Olga; Strindberg: Az apa - Laura; Canetti: Esküvő - Özvegy Zartné; Moliere: A mizantróp - Arsinoé; Wedekind: Lulu - Martha Geschwitz; Brecht: Turandot - Anyacsászárné, Li Gogh; Hare: A titkos elragadtatás - Marion French; Grumberg: Szabadzóna - Léa; Koltés: Roberto Zucco - Elegáns hölgy; Shakespeare: Julius Caesar - Portia; Kárpáti: Akárki - Maria; Friel: Pogánytánc - Kate; Arden: Élnek, mint a disznók - Mrs. Jackson; Garaczi: Prédales - Elena; Koenigsmark: Agyő, kedvesem! - Culikova; Gombrowicz: Yvonne, burgundi hercegnő - Margit királyné; Lőrinczy: Balta a fejbe - Anya; Brecht: Baal - Baal anyja, Mjurk, kocsmáros; Stoppard: Árkádia -  Lady Croom; Moliere: A fösvény - Frosine; Parti Nagy: Mauzóleum - Lindauer Mari; Garcia Lorca: Bernarda Alba háza - Bernarda; Handke: Az óra, amikor semmit nem tudtunk egymásról; Schnitzler: Távoli vidék - Anna Meinhold-Aigner; Fosse: Őszi álom - Anya; Weöres: Szent György és a Sárkány - Öregasszony, piaci árus; Vörösmarty: Csongor és Tünde - Ledér; Dosztojevszkij: Az idióta - Jepancsin tábornokné; Lesz vigasz; Brecht: Puntila úr és a szolgája, Matti - A tiszteletesasszony; Kukorelly: Élnek még ezek? - Bizsuka; Congreve: Így él a világ -  Lady Elalale; Euripidész: Médeia - 1. nő; Az emberek veszedelmes közelségében; Goldoni: A karnevál utolsó éjszakája - Marta, "rombooni nem színházat építeni szívesen", Bond: Kétezerhetvenhét - Alice; Ibsen: A vadkacsa - Sörbyné, Meller-hadnagy; Srbljanović: Sáskák - Žana; Ödön von Horváth: Mesél a bécsi erdő - Anya; Dorota Masłowska: Két lengyelül beszélő szegény román - Nő; Darvasi: Az utolsó tíz év, Bajor Gizi; Spiró: Koccanás - Naccsága, Áll a bál; Shaw: A hős és a csokoládékatona - Jekaterina Petkov; Buchsteiner: Nordost - Olga; Mosonyi Aliz: Magyarmesék; Virágos Magyarország - Nyulassyné Ibolya, Közmunkás

További fontosabb szerepei

Vanda (Szakonyi: Adáshiba), Egérke (Örkény: Macskajáték), Nyina (Csehov: Sirály), Roxanne (Rostand: Cyrano de Bergerac), Sura (Gorkij: Jegor Bulicsov és a többiek), királyné (Shakespeare: II. Richard), Monique (Wesker: A konyha), Cica/terhes nő/Demeterné (Kornis: Halleluja), Hallné (Strindberg: Bertha és Axel), Sidonie (Fassbinder: Petra von Kant keserű könnyei), Lotte (Tábori: Jubileum), Claire (Albee: Kényes egyensúly)

Filmjei

Tabló (2008)  
Rendőrsztori (sorozat)(2000)
Az alkimista és a szűz (1998)
Erózió (1992)
Mielőtt befejezi röptét a denevér (1989)
Tiszta Amerika (1987)
Csók, anyu (1986)
Őszi almanach (1984)
Óriás (1984)
Szent Kristóf kápolnája (1983)
Fabuland (1982)
Hetedik év (1982)
A hosszú előszoba (1980)
Boldog születésnapot, Marilyn (1980)
B.U.É.K.! (1979)
Mednyánszky (1978)
Az idő kezdetén (1975)
Méz a kés hegyén (1974)
Lányarcok tükörben (1974)
Egy srác fehér lovon (1973)
Rózsa Sándor (1970)
Sárika, drágám (1970)

Díjai

Jászai Mari-díj
Érdemes művész
Film- és tévékritikusok díja (1985)
Színikritikusok díja
Játékfilmszemle - legjobb női alakítás díja
Déryné-díj (1995)
Magyar Köztársasági Érdemrend Tisztikeresztje (2002)
Vastaps-Díj - a legjobb női mellékszereplő (2006, 2009)
Kiváló művész (2010)
Vastaps-díj (2011) - legjobb női mellékszereplő (Két lengyelül beszélő szegény román, Nordost)


"Arra jöttem rá, hogy nekem ez az egész pálya arról szól, hogy az ember fiatalon elkezdi és borzasztó energiával mindenhonnan megpróbálja megtanulni a szakmát. Sok-sok év telik el, amíg megtanulod, hogy hogyan kell beszélni, mikor kell leülni, mikor kell felállni, hogyan kell járni - ilyen egyszeru dolgokat, amik pedig nem is olyan egyszeruek. Elmegy rá az ember pályájának a fele, hogy ezeket mind begyakorolja, magáévá tegye. Akkor van a baj, amikor ezt megtanuljuk - vannak, akik egészen káprázatos fokon tanulják meg - és attól kezdve ezt használjuk, ebből élünk, ez megvan nekünk. Egyfajta tárháza a szakmai rutinnak, tudásnak. Na most, aki itt megmarad, az azt hiszem, hogy halálra van ítélve. Abból lesz aztán a modorosság, meg az, hogy ezt már ismerem! Az igazi színészet azt jelenti, hogy abban a pillanatban, amikor ezt megtanultad - és ez sokkal nehezebb! - meg kell próbálni mindent elfelejteni. Teljesen újra, új elemekbol kell valamit felépíteni. Mindent el kell dobni, ami kilyukadt, tönkrement, molyos, vacak lett. Olyan ez, mint a lomtalanítás, az ember nehezen válik meg a kacataitól. Pedig végül úgyis ki kell dobálni mindent, ami terhedre van. És akkor ott maradsz csupaszon, új életet kell kezdened. Velem most történik meg az, hogy eldobálgatok minden régit és lassan gyűjtögetem össze az újat."


Interjúk

Csalódást éreztem mikor valaki elment - Criticai Lapok - Kővári Orsolya interjúja

Básti Juli, Bodnár Erika és Szirtes Ági A három nővérről beszélget Veiszer Alindával (Hatvan perc, 2013. április)

Oldalunk cookie-kat használ az optimális működés érdekében.
Adatvédelmi tájékoztató Rendben